Vaarwel Umeå

11 juni 2014 - Umeå, Zweden

Dat was het dan, 5 maanden in Umeå. Ik ben vandaag heel de dag bezig geweest om van wat spullen af te komen, mijn kamer op te ruimen en schoon te maken en mijn tas in te pakken. En 's avonds ben ik voor de allerlaatste keer naar de schaakclub geweest.

De meeste leden zijn al naar huis (ook de Zweden gaan in de zomervakantie weg uit Umeå, naar hun ouders of naar een vakantiehuis). We waren maar met z'n en de trainer Richard. We stelden voor dat hij blindsimultaan (=tegen meerdere tegenstanders tegelijk zonder naar de schaakborden te kijken) ging schaken tegen ons drieën en dat leek hem ook wel wat. Dat vond ik echt spectaculair, vooral ook omdat hij alle drie de partijen won.

Schaaktrainer blindsimultaan tegen 3 tegenstanders!

Verder heb ik op deze laatste dag nog wat foto's gemaakt. Eén van mijn kamer op het donkerste moment van de nacht:

0:38 uur 's nachts. Het donkerste moment van de nacht!

Zo licht is het hier nu dus 's nachts. De zon gaat wel even onder, maar echt donker wordt het niet meer.

En dit is een foto van de campus:

Umeå universitet

Ik heb nog wat meer foto's gemaakt, er staan een paar nieuwe online. Ook nog één van het noorderlicht die ik ergens anders gevonden heb, gemaakt door een Oostenrijkse student met statief, dus veel beter dan de vorige foto's.

Morgen (eigenlijk vandaag) ga ik naar huis. Vannacht voor de laatste keer mijn raam afplakken met aluminiumfolie zodat ik lekker kan slapen en dan daarna met de bus naar het vliegveld. Het zit erop. Ik heb het erg leuk gevonden en het is jammer om afscheid te moeten nemen van alle leuke mensen die ik hier heb leren kennen, maar ik kijk er ook erg naar uit om weer thuis te zijn.

Bedankt voor jullie reacties de afgelopen tijd en tot heel snel!

Henk Jan