Tijd van afscheid

31 mei 2014 - Umeå, Zweden

Het is even geleden dat ik iets geschreven heb op het reisblog. Ik heb de laatste maand niet zo veel bijzondere dingen meegemaakt. Ik heb wel Koningsdag gevierd hier in Zweden. Een paar Nederlandse studenten hadden het georganiseerd, precies voor mijn voordeur. Behalve ongeveer 10 Nederlanders (en dat zijn ze denk ik allemaal in Umeå) waren er ook nog een hoop internationale feestgangers. Behalve koekhappen, spijkerpoepen en zaklopen hebben we wat vlees gebarbecued. Gelukkig was het toen lekker weer.

Koningsdag

De temperatuur is nogal wisselvallig de laatste weken. Op 1 mei heeft het hier voor het laatst gesneeuwd en was het overdag een graad of 4, 's nachts -5. Maar even later was het een week lang zonnig en rond de 20 graden. Vorige week was het dan opeens weer 6 graden en nu zit de temperatuur daar ergens tussenin.

's Nachts wordt het niet echt donker meer. Het schemert van ongeveer 11 uur tot 2 uur en de rest van de dag is het licht. Ik heb zelf geen verduisteringsgordijn voor mijn raam, alleen maar lamellen die het niet helemaal donker maken. Daarom hang ik nu elke avond aluminiumfolie voor het raam, anders kan ik niet goed slapen.

Als het lekker weer is, hebben we tijd genoeg om ervan te genieten. Mijn laatste college was 2 weken geleden. En dinsdag heb ik mijn paper ingeleverd waarmee ik mijn laatste Zweedse vak af heb gesloten. (Als ik het tenminste gehaald heb.) De vakken hier kosten echt weinig tijd. Sommigen noemen het hier een vakantieresort, met zo'n 2 tot 3 keer per week een college om het een klein beetje uitdagend te houden. Verder wordt er vooral veel brandbal (brännboll) gespeeld. Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan met de buddy group. Gisteren en vandaag is hier zelfs het officiële wereldkampioenschap brandbal waar duizenden deelnemers (vooral studenten) aan meedoen. Ik vond het zelf wat te duur, en achteraf misschien maar goed ook want tot nu toe heeft het vooral veel geregend tijdens het kampioenschap.

Verder zijn er deze tijd vooral veel afscheidsfeestjes. Bijna iedereen vertrekt ongeveer binnen nu en twee weken. Eergisteren hebben we een zevengangendiner gemaakt als afscheidsmaaltijd met een klein deel van de buddy group. De hele buddy group is niet zo actief meer, maar met dit groepje gaan we de laatste tijd wat meer om.

afscheidseten

Gisteren is ook Jur weer teruggekomen naar Umeå om zijn master officieel af te sluiten. Hij zit zelfs bij mij in de corridor, want daar was een kamer vrij, dus dat is wel leuk.

11 Juni kom ik terug naar Nederland en tot die tijd ben ik hier bezig om mijn Nederlandse tentamens voor te bereiden. (herkansingen van vorig jaar en een derdejaars vak dat ik niet heb kunnen vervangen met Zweedse vakken)

1. Reina:
    31 mei 2014
    Veel plezier nog de laatste dagen, het was leuk om je te volgen!
  2. Janneke Bragt:
    31 mei 2014
    We zijn al aan het aftellen
  3. Teunie van Lavieren:
    31 mei 2014
    Prettige tijd nog daar en tot ziens in Nederland. Ben je wel benieuwd naar jullie nieuwe huisgenoot zeker?
  4. Henk Jan:
    1 juni 2014
    Zeker, maar ik heb hem in ieder geval al via Skype gezien.