Isak de Eland

13 april 2014 - Luchthaven Umeå City, Zweden

Dag trouwe reisverslagvolgers,

Hier is weer een nieuw verslag van mijn belevenissen in Zweden.  De tentamens (en een paper) van de eerste helft van het semester zijn inmiddels achter de rug. Eén tentamen heb ik in ieder geval gehaald en ik wacht nog op de uitslag van het  paper en het andere tentamen. Direct na de tentamens heb ik afscheid genomen van Jur, die nu in Duitsland zit voor zijn afstudeeronderzoek. Dezelfde dag hebben we weer eens wat lekkers gegeten met de buddy groep. Dit keer waren het Zweedse wafels, ter ere van de nationale wafeldag. Ik krijg langzamerhand het idee dat gebak erg belangrijk is in Zweden.

In het weekend erop heb ik iets anders typisch Zweeds gedaan met de buddygroep, namelijk curling…  Nou ja, of het echt typisch Zweeds is weet ik niet, maar het wordt in Umeå in ieder geval gedaan. Het was nog best leuk ook om te doen, maar ik kan het nog steeds niet serieus nemen.  Verder had ik dat weekend ook nog een Fifa-toernooitje gespeeld bij een paar Zweden thuis, samen met een Brit uit de buddy groep. Het was leuk om ook eens bij ‘echte Zweden’ in huis te zijn en het was erg gezellig.

curling1

Afgelopen weekend hebben we hier buiten bij het meer ‘gebarbecued’ (worstjes gebraden boven een open vuurtje), omdat de Zweedse Piet Paulusma lekker weer had voorspeld. Alleen dat viel helaas een beetje tegen. Met 6⁰ C en een koude wind, hebben we het niet langer dan een uurtje volgehouden.

'BBQ' bij Nydalasjön

In hetzelfde weekend had ik ook een feestje van de schaakclub. Uiteraard was er ook weer een tacobuffet en verder hebben we allerlei leuke schaakachtige spelletjes gedaan en ik heb nog wat Nederlands gepraat met Jonas, de Nederlandssprekende Zweed. (Om du läser detta Jonas: Jag försöker nu också lära mig 25 Svenska ord varje dag.)

schaakfeest

Ik ben nu ook met mijn nieuwe vak bezig: “Rule of law and international organizations.” Dit is een mastervak van rechten en eigenlijk het eerste echt interessante vak. Het wordt gegeven door een hoop verschillende docenten en een aantal worden weer ingevlogen vanuit Zuid-Zweden of zelfs uit het buitenland, en dat alleen maar voor een college van twee uur aan ongeveer 15 studenten. Dat valt me sowieso  erg op hier, dat de lessen heel erg kleinschalig zijn, terwijl de universiteit 36.000 studenten heeft (17.000 full time).  Afgelopen maandag was echter wel het toppunt van kleinschaligheid. Ik heb toen in mijn eentje les gekregen van twee docenten tegelijk.  Het was mijn Zweedse les, waar alle andere studenten niet op waren komen dagen.

Verder heb ik afgelopen week mijn corridorgenoten op monchoutaart getrakteerd, omdat vorige week weer mijn corvéweek was. Het was best lastig om de juiste ingrediënten te vinden, het is dan ook monchoutaart geworden zonder Monchou. Maar uiteindelijk is het best goed gelukt en ze vonden het gelukkig heel erg lekker.

DSCN5742

Tot slot zijn we gisteren met ongeveer 70 internationale studenten afgereisd naar de elandenboerderij, hier ongeveer 1 uur vandaan (dichtbij voor Zweedse begrippen). Elanden horen bij Zweden, zoals kaas en tulpen bij Nederland horen. Het zijn de grootste landdieren van Europa en in Zweden zijn er heel veel. Toen we op de boerderij aankwamen hebben we eerst met zijn allen elandenstoofpot gegeten en toen we het op hadden kregen we een rondleiding door het museum en een presentatie en daarna mochten we de elanden aaien. Het is maar goed dat ze niet wisten dat onze magen gevuld waren met elandenstoofpot.

Eland3

Elanden worden in principe niet in gevangenschap gehouden, maar de elanden daar waren allemaal opgevangen omdat ze op één of andere manier niet meer in het wild verder konden leven. De eland waarmee ik op de foto sta is Isak, hij is acht jaar geleden als jong elandje door de politie opgevangen, nadat zijn moeder was doodgereden door een auto. Isak is nu één van de grootste Zweedse elanden in gevangenschap. In het verkeer zijn de elanden een groot probleem: jaarlijks komen er 10 tot 20 automobilisten om door aanrijdingen met elanden. Dit is één van de redenen dat er veel op elanden gejaagd wordt. Maar los daarvan is het jagen ook nodig, omdat de elanden bijna geen natuurlijke vijanden meer hebben in Zweden. Er leven nog maar een paar honderd wolven (omdat illegaal op de wolven gejaagd wordt/werd) en een paar duizend beren terwijl er ongeveer 250.000 elanden zijn en dan worden er ook nog eens jaarlijks 100.000 afgeschoten. Voor de jacht worden honden gebruikt, huskies of beagles!

Elandenstoofpot

Dat was hem weer. Volgende week ga ik met Mark (de Taiwanees) naar Helsinki voor een paar dagen en ook nog een dagje naar Tallinn. Er gaat ook nog een andere Aziaat mee, die heeft op eigen houtje zijn vliegticket geboekt toen hij hoorde dat wij naar Helsinki gingen. Leuk.

Ik heb ook weer wat nieuwe foto's toegevoegd, ook andere dan die hier al in staan.

Groeten uit Umeå.

Van reisblog naar fotoboek