Helsinki en Tallinn

24 april 2014 - Umeå, Zweden

Afgelopen weekend ben ik voor een paar dagen naar Helsinki geweest en één dag naar Tallinn (Estland), samen met Mark (uit Taiwan). Hij bezoekt alle landen in de buurt van Zweden en had gevraagd of ik mee wilde gaan.

16 en 17 april

Vanuit Umeå hebben we de veerboot gepakt naar Vaasa (Finland) en de volgende dag zijn van van daaruit naar Helsinki gevlogen. De eerste dag in Helsinki viel eigenlijk een beetje tegen. Het weer was matig (graad of 7, koude wind) en we hebben wel wat dingen gezien, zoals het nationale museum van Helsinki, maar dat was een beetje saai. Het bijzonderste was misschien nog wel de 'rotskerk'. Dat is een kerk in Helsinki die in een rots is gebouwd. 's Avonds zijn we naar ons hostel gegaan, in het olympisch stadion, waar we met 9 man een slaapzaal moesten delen, maar dat ging prima. Iedereen was heel vriendelijk en 's nachts werd er niet gesnurkt. (Overdag ook niet)

18 april

De volgende dag zijn we naar Nuuksio national park gegaan, best dichtbij Helsinki. Het weer was echt perfect (15 graden, zon) en het park was ook mooi. We hebben helaas geen beren gezien, maar het schijnt dat die er wel rondlopen. Na een wandeling van een paar uur kwamen 方程遠 (Mark) en ik aan bij de bushalte vanwaar we terug wilde reizen, maar na een uur wachten was er nog steeds geen bus. Na naar huis gebeld te hebben en een Finse voorbijganger om hulp gevraagd te hebben, bleek dat de bus niet reed op goede vrijdag, maar 3 km verderop was een andere bushalte. Dus toen zijn we daarheen gelopen/gerend en hebben die bus net gehaald. 's Avonds is de Hong Konger uit Umeå aangekomen in het hostel. Hij had uiteindelijk toch nog op eigen houtje een ticket geboekt naar Helsinki en ging 2 dagen met ons mee.

NuuksioNuuksio national park

19 april

Zaterdag hebben we alles in het centrum van Helsinki bekeken en ook het fort op een eilandje vlak voor de kust. Het weer was weer geweldig (zelfde als vrijdag). Er was zoveel zon dat mijn gezicht aan het eind van de dag zelfs wat verkleurd was, terwijl Mark en de Hong Konger dezelfde dag met mutsen en sjaals rondliepen. Nadat we alle toeristische plekken van Helsinki gezien hadden, en we rendier gegeten hebben, gingen we 's avonds naar een paasvuur. In Zweden en Finland verkleden meisjes zich met Pasen als een soort 'heksen', zoals je op de foto kunt zien. En ze gaan dan langs de deur om snoep te vragen.

Paasvuur op stille zaterdagDomkerk van Helsinki

20 april

Omdat we de volgende dag er vroeg uit moesten voor de veerboot naar Tallinn, zijn we na het paasvuur weer terug naar het hostel gegaan en op tijd gaan slapen. Helaas werd om half vier 's nachts een dronken Fin de slaapzaal binnengedragen die de rest van de nacht op zijn bed heeft liggen kotsen. Ondanks dat ik oordoppen in had, kon ik niet door de kotsgeluiden (en kotslucht) heen slapen, dus ben ik na een tijdje maar uit bed gekomen. We moesten toch al vroeg naar de veerboot.

Alleen hebben we de eerste veerboot gemist, omdat we een half uur van te voren aanwezig moesten zijn. Dat hadden we dus alle drie over het hoofd gezien... (Grappen over dat ze dus toch niet zo nauw kijken zal ik maar niet maken.) Toen hebben we de volgende veerboot maar gepakt. Op de boot heb ik lekker voor het eerst friet gegeten sinds ik weg ben uit Nederland.

In Tallinn hebben we het oude stadscentrum bekeken. Mark had een Chinees toeristenboek met soort route om alles te bekijken in één dag. Ondanks dat we de eerste boot gemist hadden, hadden we nog wel genoeg tijd om alles even te bekijken. Maar het bijzonderste van de hele reis hebben we aan het eind van de dag meegemaakt.

Tallinn vanuit kerktorenAlexander Nevski-kathedraal (Russisch-orthodox)

Er liepen wat mensen over een balkon aan de stadsmuur en we wilden daar ook heen, maar we wisten niet precies hoe we er moesten komen. We zagen een deur in de stadsmuur, met daarop openingstijden. Het leek erop dat het geopend was, maar we hadden geen idee wat het precies was. Mark liep gewoon maar naar binnen en daar zat een oude man in het donker achter een bureautje. Het was nog steeds niet duidelijk wat het precies was, dus we probeerden in het Engels te vragen wat er te doen was en de oude man bleek met wat moeite een aardig woordje Engels te spreken. Hij vertelde dat we een gratis rondleiding konden krijgen en achteraf eventueel wat konden doneren.

We hadden niet zoveel tijd meer (we wilden niet nog een boot missen) en we wisten nog steeds niet wat er te zien was, maar de meneer was zo vriendelijk dat we maar meegelopen zijn met hem. Hij leidde ons eerst naar een donker keldertje. Toen het licht aanging zagen we allemaal oud speelgoed, uit het Sovjet Unie tijdperk. Het leek een soort verborgen privémuseum. De man liet ons nog allemaal zoldertjes en andere kelders zien, met vooral heel veel Sovjet troep. Maar dat maakte niet uit, het was zo'n bijzondere en vriendelijke man en hij vertelde zo enthousiast over zijn collectie dat dit voor ons het leukste was van de hele reis. De man noemde het zelf het 'cultureel historisch centrum', maar het leek mij meer een uit de hand gelopen hobby van die man. Aan het eind hadden we al ons muntgeld in de glazen pot op het bureau gestopt en toen kregen we allebei nog een boek uit het Sovjet tijdperk als aandenken.

Oude man in 'historisch cultureel centrum'

Op de veerboot terug zagen we dat alle Finnen hele steekwagens volgeladen met alcohol meenamen. Het is in Estland zo goedkoop (en in Finland zo duur) dat een dagreisje naar Estland voor de Finnen geen geld kost, maar geld oplevert.

In het hostel in Helsinki was de kots inmiddels opgeruimd en konden we wat slaap van de nacht ervoor inhalen.

21 april

Maandag zijn we weer teruggevlogen vanuit Helsinki naar Vaasa. Daar moesten we nog een paar uur wachten op de veerboot naar Umeå, dus hebben we een paar uur op een terras gezeten en later in de McDonalds. Op de veerboot kwamen we nog een Fin tegen uit Umeå, dat was wel gezellig. 's Avonds laat was ik weer 'thuis' in Umeå, na een geweldige reis.

Net als de vorige keer staan er weer nieuwe foto's online, die niet allemaal in het verhaaltje verwerkt zijn.

1. Klaas:
    25 april 2014
    Leuk om over je trip naar Helsinki te lezen. We herkennen veel van de toeristische plekken van onze vakantie in Helsinki en Stockholm een paar jaar geleden. Veel plezier nog.