Driemaal is scheepsrecht!

26 maart 2014 - Umeå, Zweden

Het is weer tijd voor een nieuw bericht, want vannacht ben ik voor de derde keer (sinds ik hier ben) naar het meer geweest, buiten de stad, in de hoop het noorderlicht te kunnen zien en nu is het eindelijk gelukt! Het kwam eigenlijk niet zo goed uit gisterenavond, want vanmorgen had ik een tentamen, maar ik ben rond elf uur toch maar naar het meer vertrokken. (Gelukkig wel!)

Ik was samen met Mark uit Taiwan, en toen we aankwamen bij het meer was er eigenlijk niks te zien, behalve een strook in de lucht die net iets lichter leek. Na ongeveer een half uur was deze strook iets verder naar boven bewogen en we dachten al wel dat het het noorderlicht zou kunnen zijn, maar het stelde niks voor. Tot we precies om middernacht opeens een hoop gegil en geschreeuw hoorden van een eind verderop, waar nog meer internationale studenten zaten te wachten op het noorderlicht. Toen we de andere kant op keken zagen wij het ook.

Het licht was opeens heel groot en helder en het bewoog door de lucht! Het was echt heel mooi en spectaculair. Op een gegeven moment stonden Mark en ik ook te juichen: we hadden er zolang op gewacht en nu konden we het eindelijk zien, en goed! Ongeveer 5 á 10 minuten was het zo mooi en helder te zien. Het bewoog langzaam van het westen naar het oosten en af en toe was er zelfs een hele kring van west naar oost die licht gaf.

Toen het zo'n beetje voorbij was en we weer de zwakke lichtstrook zagen die we ook zagen bij aankomst, zijn we nog even naar de andere studenten gelopen en daar zat ook iemand met een spiegelreflexcamera die foto's had genomen. Toevallig ook een Nederlander. Van haar heb ik alle foto's gehad en ze heeft ook nog een foto gemaakt met mij erop, maar deze foto is gemaakt terwijl het licht maar heel zwak zichtbaar was. Daardoor is een grote sluitertijd nodig en sta ik op de foto als een zwarte schim. Alle foto's staan in een nieuw album. Er zitten ook nog vier heel donkere foto's bij, die heb ik gemaakt met mijn eigen toestel (oké, mama's toestel). En zelfs daarop is het zichtbaar, al moet je wel goed kijken. Als je een LCD-scherm hebt, helpt het volgens mij om er van bovenaf op te kijken. Bij mij werkt dat in ieder geval wel.

Hier is één van de foto's die ik gekregen heb:

IMG_2484-1200

Het was gisteravond dus nogal laat geworden, maar vanmorgen moest ik er weer vroeg uit voor mijn tentamen van Business to Business Marketing. Toch is het tentamen volgens mij goed gegaan en ook mijn tentamen van Introductie in het Zweedse Recht, van afgelopen woensdag ging prima. (Normaal gesproken zou je niet twee tentamens in dezelfde periode hebben, omdat de vakken hier achter elkaar worden gegeven. Maar Introductie in het Zweedse Recht bleek een 50% parttime vak te zijn, dat dus twee keer zo lang duurde, vandaar dat ik het nu tegelijk afsluit met B2B Marketing)

Verder had ik afgelopen zaterdag internationaal diner met de buddy group, wat erg gezellig was. Het bleek bijna Europees diner te zijn, want op één Gambiaanse na, konden de paar niet-Europese studenten uit onze groep er allemaal niet bij zijn. Mijn spekpannenkoeken vielen volgens mij wel redelijk in de smaak, hoewel het bakken me meer moeite heeft gekost dan ik gewild had.

Ik heb gehoord dat het op de eerste lentedag in Bruchem rond de 22 graden was. Het weer begint hier heel langzaamaan ook wat warmer te worden, hoewel het op de eerste dag van de lente nog heel de dag gesneeuwd en gevroren heeft en 's nachts rond de -13  was is het nu weer zonnig en overdag meestal ergens tussen de 7 en de 10 graden.

Ik moet het de rest van het semester wel zonder Jur zien te redden hier, want morgen vertrekt hij, eerst naar Nederland en dan voor zijn afstudeeronderzoek naar Duitsland. Maar dat komt vast wel goed, ik krijg in ieder geval zijn matrassen (meervoud!) te leen. Als ik die dan onder mijn gevangenismatrasje leg, zal dat waarschijnlijk wel lekker slapen.

1. Ada Kos:
    26 maart 2014
    Geweldig Henk Jan!! je geduld is echt beloond!!
    Succes nog de komende tijd zonder Jur maar dat gaat je zeker lukken, je hebt nu al zoveel mensen daar die je kent, veel plezier nog en we kijken uit naar je volgende verhaal...
  2. Teunie van Lavieren:
    26 maart 2014
    We zijn jaloers op je Henk Jan, prachtig wat je gezien hebt! Leuk om je zo te kunnen volgen. goede tijd verder gewenst en we kijken uit naar je volgende verslag.